Πέμπτη, Αυγούστου 9, 2007

Τι μαθαίνω από τους ελληνικούς ποδηλατόδρομους

Ο υπουργός είχε μόλις τελειώσει τη μεγαλειώδη του ομιλία για τη νέα Εθνική Οδό Ι-119, όταν οι δημοσιογράφοι ετοίμασαν τις ερωτήσεις τους για την επερχόμενη συνέντευξη τύπου.

- “Δυστυχώς, δεν έχω τις τενικές γνώσεις για να απαντήσω πλήρως σε όλες τις ερωτήσεις σας. Μαζί μας όμως έχουμε και τον κ. Ι.Π., μηχανικό και υπεύθυνο της σχεδίασης και εποπτείας όλου του έργου, ο οποίος είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος για να λύσει όλες σας τις απορίες”.

Έτσι, οι ερωτήσεις προς τον κ. Ι.Π. άρχισαν να πέφτουν βροχή.

Δημοσιογράφος Α: Κύριε Ι.Π., μερικοί από μας επισκεφτήκαμε τη νέα Εθνική Οδό πριν από τα εγκαίνιά της και ειλικρινά μερικά πράγματα μας φάνηκαν ακατάληπτα. Κατ’ αρχήν, γιατί αυτός ο δρόμος δε συνδέεται με κανέναν άλλο κεντρικό δρόμο και δεν ξεκινάει ούτε φτάνει σε κάποια πόλη;

Ι.Π.: Πολύ γρήγορα, κατά τη σχεδίαση της Ι-119, αντιληφθήκαμε ότι αν συνδεόταν με άλλες οδούς ή συνέδεε πόλεις μεταξύ τους, τότε πολύ σύντομα θα γέμιζε αυτοκίνητα και η οδήγηση σε αυτή δε θα ήταν ευχάριστη. Επιθυμία και φιλοδοξία μας είναι η Ι-119 να είναι ένα σκαλί πιο πάνω από τους συνηθισμένους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και έτσι αποφασίσαμε να μη τη συνδέσουμε με πόλεις ή άλλες οδούς.

Δημοσιογράφος Β: Μάλιστα. Γιατί όμως βρίσκεται σε τόσο απομακρυσμένη περιοχή, μακριά από οποιονδήποτε θα επιθυμούσε να ταξιδέψει σε αυτήν;

Ι.Π.: Θέλαμε αυτή η Εθνική Οδός να βρίσκεται σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, περιτριγυρισμένη από όμορφα τοπία. Όπως καταλαβαίνεται, αυτό επέβαλε να απομακρυνθούμε από τις αστικές περιοχές και τα προβλήματα που αυτές παρουσιάζουν.

Δημοσιογράφος Γ: Μα, εγώ έχω κάνει ένα δοκιμαστικό ταξίδι στη νέα οδό και μπορώ να σας πω ότι όχι μόνο δεν βρίσκεται σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον, αλλά αντίθετα δεν υπάρχει σχεδόν τίποτε τριγύρω!

Ι.Π.: Βεβαιώς! Κατανοούμε και συμμεριζόμαστε πλήρως την ευαισθησία που δείχνει ο άνθρωπος σήμερα για το περιβάλλον και δε θελήσαμε να επέμβουμε καταστροφικά στη φύση κάνοντας έργα μέσα στα δάση. Η νέα οδός φτιάχτηκε σε καμμένες πρώην δασικές περιοχές.

Δημοσιογράφος Γ: Μάλιστα. Σε αυτό το δοκιμαστικό ταξίδι, διαπίστωσα ότι δρόμος δεν κατέληγε πουθενά. Έκανα ένα μεγάλο κύκλο και βρέθηκα στην αρχή του. Ποια είναι η χρησιμότητα αυτού;

Ι.Π.: Όπως θα γνωρίζετε, οι νέες οδοί ταχείας κυκλοφορίας είναι περιφερειακές, σχεδιασμένες για τη μεταφορά οχημάτων μεταξύ πόλεων, χωρίς να μπαίνουν μέσα σε αυτές. Η Ι-119 είναι ακόμα καλύτερη, γιατί δε βρίσκεται καν κοντά σε πόλεις!

Δημοσιογράφος Δ: Η ερώτησή μου είναι η εξής: Γιατί η νέα Εθνική Οδός δεν είναι ασφαλτοστρωμένη; Μου προκαλεί τεράστια έκπληξη ότι είναι απλά στρωμένη με χώμα!

Ι.Π.: Κρίναμε ότι το οδόστρωμα από χώμα είναι σαφώς φτηνότερο από την άσφαλτο, η διάρκεια ζωής του είναι μεγαλύτερη ενώ και η συντήρησή του είναι σαφώς ευκολότερη. Πιο φτηνό, πιο ανθεκτικό, πιο οικονομικό. Είναι σαφές γιατί το επιλέξαμε.

Δημοσιογράφος Δ: Μα, ένα τέτοιο οδρόστρωμα δεν εγκυμονεί μεγαλύτερους κινδύνους για ενδεχόμενα ατυχήματα που μπορεί να οδηγήσουν και σε ανθρώπινες απώλειας;

Ι.Π.: Όχι, θεωρώ ότι οι αυτοκινητιστές πολύ σύντομα θα καταλάβουν την ακαταλληλότητα του οδοστρώματος και θα οδηγούν πιο προσκεκτικά. Αυτό θα μειώσει αυτόματα τα τροχαία.

Δημοσιογράφος Ε: Διαπίστωσα ότι σε πολλά σημεία οι λωρίδες είναι πολύ στενές, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατό το ασφαλές προσπέρασμα. Επίσης υπάρχουν και πολλές τυφλές στροφές. Αυτά τα χαρακτηριστικά δε θα προκαλέσουν προβλήματα;

Ι.Π.: Οι επιλογές αυτές υπαγορεύτηκαν από τον προυπολογισμό. Θεωρώ ότι οι αυτοκινητιστές θα ανταποκριθούν σύντομα στα χαρακτηριστικά του δρόμου και θα επιδείξουν τη δέουσα προσοχή.

Δημοσιογράφος Δ: Δοκιμάζοντας το δρόμο, ανακάλυψα ότι μια στροφή ήταν τόσο κλειστή, που χρειάστηκε να σταματήσω και να κάνω μερικές μανούβες μπρος-πίσω για να καταφέρω να στρίψω.

Ι.Π.: Α, ναι, το γνωρίζω το σημείο. Θα θέλαμε να ήταν καλύτερη η καμπύλη της εν λόγω στροφής, αλλά έγινε ένα λαθάκι εκεί. Σε κάθε περίπτωση, καταφέρατε να στρίψετε. Αυτό είναι που μετράει.

Δημοσιογράφος Α: Κάτι που δε μου άρεσε ήταν οι διασταυρώσεις με τις τοπικές οδούς. Δεν υπήρχαν έξοδοι, η σήμανση ήταν ελλιπής, ενώ ο τοπικός δρόμος είχε πάντα προτεραιότητα!

Ι.Π.: Δυστυχώς ο προυπολογισμός δεν ήταν επαρκής για να φτιάξουμε γέφυρες και ανισόπεδες εξόδους. Όσον αφορά την προτεραιότητα, με δεδομένο ότι στους τοπικούς δρόμους κινούνται αγρότες με βαριά οχήματα που δύσκολα σταματάνε, κρίναμε ότι είναι πιο πρόσφορο να σταματάνε τα πιο ελαφρά οχήματα που κινούνται στην Εθνική Οδό. Μη λησμονείτε ότι υπάρχει η πιθανότητα στους τοπικούς δρόμους να κινούνται ζώα που διασχίζουν την Εθνική Οδό για να πάνε σε άλλα βοσκοτόπια. Δεν περιμένουμε από τα ζώα να διαβάζουν πινακίδες!

Δημοσιογράφος Β: Ένα πρόβλημα που παρατήρησα είναι ότι δεν υπήρχαν βενζινάδικα, μοτέλ, εστιατόρια και χώροι προσωρινής στάθμευσης στο δρόμο.

Ι.Π.: Φυσικά. Οι επιχειρήσεις και οι χώροι που αναφέρετε, αν βρίσκονται κοντά σε μια οδό, δημιουργούν κυκλοφοριακά προβλήματα. Να μην ξεχνάμε και τους κινδύνους που οφείλονται στην αυξομείωση της ταχύτητας των οχημάτων για να μπουν σε και να βγουν από τους χώρους αυτούς.

Δημοσιογράφος Β: Δηλαδή για αυτό το λόγο η νέα Εθνική Οδός σχεδιάστηκε χωρίς κανονικές εισόδους και εξόδους;

Ι.Π.: Ακριβώς. Χαίρομαι που αρχίσατε να κατανοείτε το σκεπτικό μας.

Δημοσιογράφος Γ: Πρόσεξα ότι στο δρόμο κινούνταν και παιδιά με go-kart και skateboard. Μου είπαν μάλιστα ότι θα χρησιμοποιούν το δρόμο συχνά.

Ι.Π.: Ναι. Εισακούσαμε τα παράπονα από οδηγούς hover craft, θιασώτες των go-kart και λάτρεις των snow mobile, που διαμαρτύρονταν γιατί δεν έχουν μια πίστα για να εξασκηθούν, και αποφασίσαμε να ονομάσουμε την Ι-119 οδό πολλαπλών χρήσεων. Σϋμφωνα με τις εκτιμήσεις μας οι μικρές στροφές, η έλλειψη πεζοδρομίων, το κακό οδόστρωμα θα κάνουν την οδήγηση τόσο αργή, που δε θα υπάρχει σημαντική διαφορά ταχύτητας μεταξύ των διαφόρων οχημάτων.

Δημοσιογράφος Β: Με βάση όσα μας αναφέρατε, νομίζω κι εγώ ότι δε θα δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα από την κίνση αυτών των οχημάτων. Είναι βέβαιο άλλωστε ότι κανείς δε θα χρησιμοποιήσει αυτό το δρόμο για μετακίνηση.

Ι.Π.: Οφείλω να παραδεχτώ ότι έχετε πλήρως αντιληφθεί τη λογική μας.

Δημοσιογράφος Α: Μα, ποιος είναι ο σκοπός της κατασκευής ενός δρόμου που δεν πάει πουθενά και κανείς δε θα χρησιμοποιήσει; Οι φορολογούμενοι δε θα διαμαρτυρηθούν;

Ι.Π.: Φυσικά και όχι. Λάβαμε πάρα πολλά λεφτά από την Ευρωπαική Ένωση για να φτιάξουμε το δρόμο και δεν ξοδέψαμε ούτε ευρώ δημοσίου χρήματος. Η κατασκευή του δρόμου δημιούργησε θέσεις εργασίας, χωρίς να φέρει προβλήματα στον τόπο μας. Νομίζω ότι οι φορολογούμενοι θα ενθουσιαστούν.

Δημοσιογράφοι: Σας ευχαριστούμε.

(Σημείωση: Το κείμενο αποτελεί ελεύθερη ελληνική απόδοση και μεταφορά στα καθ’ ημάς του κειμένου “The Interstate Designed Like a Bikeway” που βρίσκεται στην εξαιρετική σελίδα του Ken Kifer. Διαβάστε το εδώ).

Ποδηλατικά links

Forum
Ποδηλατ(ισσ)ες
Cyclist Friends

Εταιρίες/Αντιπροσωπείες
Brompton
Dahon
Ideal Bikes
Giant

Online καταστήματα
Cyclist
Foldingbikes.co.uk

Blogs & συμβουλές
spasto.gr
Roadmovie
Sheldon Brown
Bike whenever
Paul Dorn’s Bike Commuting Tips

Κανένα νέο σχόλιο

  • Κανένα σχόλιο

Διαχείριση