Δευτέρα, Οκτωβρίου 2, 2006

Ποδήλατο στην Αθήνα; Χαρά στο κουράγιο σου!

Να μια φράση που ακούω συχνά. Νομίζω πως οι περισσότεροι θεωρούν ότι η ποδηλασία στην πόλη είναι μια πράξη ηρωισμού (που σαφέστατα εμπεριέχει και μεγάλες δόσεις ρομαντισμού - στην καλύτερη περίπτωση - ή βλακείας - στη συνηθέστερη).

Οι λόγοι αυτής της αντιμετώπισης είναι αρκετοί, και όχι πάντα αβάσιμοι. Ο κυριότερος όμως είναι ένας:

“Μα είναι επικίνδυνο!”: Ναι, σαφώς και είναι επικίνδυνο. Οποιαδήποτε μετακίνηση στην πόλη ενέχει κίνδυνο. Πιστεύω όμως ότι ο κίνδυνος είναι ανάλογος του πόσο γρήγορο και πόσο ευάλωτο είναι το μέσο μεταφοράς. Από αυτήν την άποψη, δε θεωρώ ότι η οδήγηση με ποδήλατο είναι πιο επικίνδυνη από την οδήγηση με αυτοκίνητο, ενώ σίγουρα είναι ασφαλέστερη από τη μετακίνηση με μοτοσυκλέτα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι το ποδήλατο δεν είναι ούτε αυτοκίνητο ούτε μοτοσυκλέτα και δεν πρέπει να οδηγείται όπως αυτά. Είναι ένα ιδιαίτερο, πιο αργό αλλά πιο ευέλικτο μέσο, που επιτρέπει στον οδηγό του να έχει καλύτερη επαφή με το περιβάλλον. Με απλά λόγια, ο ποδηλάτης μπορεί να βλέπει και να ακούει τι συμβαίνει γύρω του. Δεν πηγαίνει γρήγορα, οπότε συνήθως έχει χρονικά περιθώρια αντίδρασης σε αναπάντεχες καταστάσεις. Ένας προσεκτικός ποδηλάτης μπορεί να είναι ασφαλής… όσο ασφαλής εν τέλει μπορεί να είναι κάποιος που κινείται σε πόλεις που συμβαίνουν πράγματα όπως αυτό ή αυτό.

  1. Νεκ

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 5, 2006 - 09:44:28

    Symfwnoi, alla opws panta oi megalyteroi kindynoi proerxontai apo tous allous odhgous; ki ws gnwston oi alloi DEN sevontai ton podhlath, ara einai POLY dyskolo na antidraseis egkaira afou to ergaleio oute epitaxynei, oute frenarei grhgora…

    Enas tropos xeirismou ths katastashs isws einai: o podhlaths panta pio alert gia pithanes kinsheis twn allwn odhgwn.

    KAI EPITELOUS, DEN BORW NA EXW BROSTA STH MYTH MOU TH XALASMENH/FTIAGMENH EXATMISH TOU KATHE…

    Enas griniarhs.

  2. Σπύρος

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 5, 2006 - 10:50:55

    Ναι, τα ίδια λέμε στην ουσία.

    Ο ποδηλάτης είναι εξ ορισμού πιο alert από τους άλλους οδηγούς, λόγω της φύσης του οχήματος. Φυσικά, αν τρακάρεις με νταλίκα, νομίζω ότι η νταλίκα θα κερδίσει. Αλλά αν είσαι προσεκτικός και δεν έχεις νοοτροπία killer πιτσαδόρου, τότε δε νομίζω ότι θα χρειαστεί να μετρήοσυμε το σκορ.

    Όσον αφορά την εξάτμιση… απλά δε χρειάζεται να πηγαίνεις από τους δρόμους που πηγαίνεις με το αυτοκίνητο. Σε πάρα πολλές διαδρομές μπορείς να αποφύγεις τους κεντρικούς δρόμους με την πολλή κίνηση. Αλλά και να μην τους αποφύγεις, σκέψου να είσαι κολλημένος με το αυτοκίνητο στην κίνηση στην Πανεπιστημίου. Είναι καλοκαιράκι και έχεις ανοίξει το παράθυρο (ας υποθέσουμε ότι δε διαθέτεις ακουδίσιο!). Η χαλασμένη/φτιαγμένη εξάτμιση του κάθε $#@$#@$@# είναι πολύ πιο κοντά στη μύτη σου, απ' ότι στη μύτη του ποδηλάτη που και κάθεται πιο ψηλά, και δε μένει σταματημένος στην κίνηση για να του έρθει όλο το καυσαέριο κατάμουτρα.

  3. Νεκ

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 5, 2006 - 11:39:33

    H alitheia loipon einai oti otan (oxi syxna pia) kykloforw se sxetikh kinhsh, oi perissoteroi odhgoi me koitane me endiaferon kai (isws) me mikrh dosh zhleias…”ax na to ekana ki egw”.

    Ligoteroi xamogelane kai se koitane sa na eisai grafikos.

    Gia na mhn anaferw kai ta “tyxera”…alla afta einai meros enos allou forum (me urban legends. Ekei grafoun kai taxitzhdes, nomizw).

  4. Σπύρος

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 5, 2006 - 11:58:35

    Εκτός βέβαια αν ανεβαίνεις από την Ηλιούπολη την Κατεχάκη προς Βύρωνα. Εκεί σε κοιτάνε με οίκτο…

    Σχετικά με εκείνα τα “τυχερά”… τι εννοείς; Ατάκες του τύπου “έχεις τρόμπα στην τσέπη ή χάρηκες που με είδες;”

  5. Νεκ

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 5, 2006 - 12:28:33

    Peripou.

    Gia na katalaveis, rwta kalytera ena taxitzh an pote eixe tipota “tyxera” me peinasmenes touristries, adhfages pelatisses, anwmala zevgaria, vitsiozes pantremenes…

  6. Rigelian

    Παρασκευή, Οκτωβρίου 6, 2006 - 08:46:19

    H Αθήνα είναι ακατάλληλη πόλη για ποδήλατο, παραθέτω τους λόγους με σειρά σημαντικότητας.

    1. ΔΕΝ είναι επίπεδη.
    2. Οι κάτοικοι δεν έχουν τη νοοτροπία “πάω στην δουλειά μου / αλλού με ποδήλατο”
    3. Η εν γένει οδηγική μας νοοτροπία είναι άθλια και επικίνδυνη.
    4. Δεν υπάρχουν ειδικές ποδηλατολωρίδες. Αλλά και να υπήρχαν, δεν θα τις σέβοταν κανείς.

    Στα Τρίκαλα και στην Ιτέα, δυό πόλεις που γνωρίζω, υπάρχει μεγάλη κυκλοφορία ποδηλάτων. Γιατί; Μα, προφανώς διότι, παρά το γεγονός ότι ισχύουν τα 3+4, είναι πόλεις επίπεδες! Ο ποδηλάτης ζορίζεται πολύ στις συνεχείς μικρές ανηφόρες, πόσο μάλλον στις μεγάλες της Αθήνας. Δεν έχουν όλοι την φυσική κατάσταση που χρειάζεται, ούτε τα σούπερ-ντούπερ ποδήλατα με 72 ταχύτητες. Επιπλέον πολλοί πηγαίνουμε στο γραφείο με κοστούμι, γεγονός που, από μόνο του, καθιστά απαγορευτικό το ποδήλατο.

    Αν πάτε ποτέ στα Τρίκαλα (ή στο Άμστερνταμ) θα διαπιστώσετε ότι η πλειονότητα των ποδηλατών έχει απλά, χωρίς ταχύτητες, ενίοτε παλιά, ποδήλατα.

  7. Σπύρος

    Παρασκευή, Οκτωβρίου 6, 2006 - 09:36:26

    Και η Γη δεν είναι επίπεδη αλλά κάνουμε ποδήλατο :)

    Σοβαρά τώρα, τα 3 και 4 ισχύουν σε μεγάλο βαθμό. Το 2 είναι το πρόβλημα που πραγματευόμαστε. Το 1 ισχύει, αλλά δεν είναι σημαντικό πρόβλημα στις περισσότερες διαδρομές. Ούτε η μη καλή φυσική κατάσταση κάποιου. Κάπως πρέπει να αποκτηθεί η ρημάδα. Κατ' ουσία, όποιος δε θέλει να ζυμώσει 10 μέρες κοσκινίζει. Θα επανέλθω πάντως με μια καταχώρηση για το ζήτημα

    Νομίζω πως ο μόνος πραγματικά σημαντικός λόγος είναι αν η εργασία κάποιου του επιβάλλει ντύσιμο με σακάκι. Σε αυτήν την περίπτωση αποστάσεις πάνω από 1-2 χιλιόμετρα ίσως να είναι απαγορευτικές… ίσως και όχι.

    Στο Άμστερνταμ όντως τα περισσότερα ποδήλατα είναι απλά, ίσως και παλιά, και πολλά δεν έχουν ταχύτητες, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη μορφολογία του εδάφους εκεί, αλλά και με το κόστος, τις συνεχείς κλοπές ποδηλάτων και τη μεταγλύτερη αξιοπιστία των απλούστερων κατασκευών.

  8. Νεκ

    Παρασκευή, Οκτωβρίου 6, 2006 - 10:34:06

    As mou epitrapei na parathesw diafores parathrhseis sta prohgoumena sxolia (sxedon opws mou irthan sto myalo - vevaia den xerw an endiaferoun kanena):

    - oi ollandoi DEN einai pswnia kai koblexikoi opws emeis, allos enas logos gia na mhn exoun super bikes (egw giati edwsa tosa lefta?),
    - tha ekplageite an deite kai sto mesologgi posa podhlata kykloforoun, alla ki afth h polh einai epipedh,
    - kostoumi & podhlato APLA einai apagoreftiko. Omws, pali perissevoun POLLES wres thn evdomada opou boroume na xrhsimopoioume afto to ergaleio anti allwn,
    - pantws, einai nootropias perissotero (kai gia ton en dynamei podhlath alla kai ton allo odhgo.

    PS. pros apofyfh parexhghshs: oi ollandoi borei na einai koblexikoi se alla pragmata, alla oxi SE AFTA ta themata epideixhs

  9. Rigelian

    Τρίτη, Οκτωβρίου 10, 2006 - 08:25:28

    ΠΩΣ; ΔΕΝ είναι επίπεδη η γη;;;;;

    Σοβαρά τώρα, συμφωνώ με το ποδήλατο για τον ελεύθερο χρόνο, αλλά αυτό είναι θέμα προτίμησης.

    Αποδεικνύεται, όμως, ότι τα ποδήλατα ευδοκιμούν στις επίπεδες πόλεις (-Πώς σου φάνηκε η Ελβετία Οβελίξ; -Επίπεδη!) γι αυτό και πιστεύω ότι η “επιπεδότητα” μιας πόλης είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την ανάπτυξη ή μη “ποδηλατικής νοοτροπίας”. Εκεί η φυσική κατάσταση δεν παίξει κανέναν ρόλο: Νέοι, γέροι, άντρες, γυναίκες, όλοι με ποδήλατο.

    Η Αθήνα δεν έχει ελπίδα, απλά.

  10. Nek

    Τρίτη, Οκτωβρίου 10, 2006 - 19:24:40

    Re paidia,

    poios einai aftos o Rigelian?

    Nomizw mia skoteinh morfh h opoia emfanizetai se diafora sites/fora. Ton exw xanapetyxei kapou…
    Den thymamai an kai ekei evgaze afthn thn apaisiodoxia…

  11. Rigelian

    Πέμπτη, Οκτωβρίου 12, 2006 - 10:12:42

    ΔΕΝ βγάζω απαισιοδοξία, απλά προσπαθώ να βάλω τα πράγματα στην θέση τους!

  12. Κυριάκος

    Παρασκευή, Φεβρουαρίου 9, 2007 - 08:46:32

    Έχοντας ιδίαν εμπειρία από τη διαβίωσή μου τόσο στην Ολλανδία όσο και στη Γαλλία, έχω να προσθέσω οτι η χρήση ποδηλάτου σε μια μεγάλη πόλη παρουσιάζει ούτως ή άλλως πολλά προβλήματα. Στο Άμστερνταμ - αν και η χρήση ποδηλάτων είναι ευρέως διαδεδομένη - δύσκολα θα ωρει κανείς ανθρώπους να πηγαίνουν σε μια management δουλειά σε κάποιο business center με ποδήλατο. Τα ποδήλατα χρησιμοποιούνται για απλές δουλειές, όπως βόλτες, ψώνια ακόμα και για τις βραδινές εξόδους(!), και μάλιστα από άτομα κάθε ηλικίας. Δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να εφαρμοστεί το μοντέλο αυτό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα όπου κάθε γκομενίτσα κάνει γενικό ρεκτιφιέ 3 ωρών πριν βγει έξω, διαλέγοντας ανάμεσα σε 4 DKNY συνολάκια που έχει πάρει με δόσεις από το Κολωνάκι. Να προσθέσω επίσης οτι στο Παρίσι π.χ. το ποδήλατο είναι πολύ διαδεδομένο ανάμεσα στον νεαρόκοσμο, φοιτητές κλπ, παρόλα αυτά δεν είναι διαδεδομένο ανάμεσα σε μεγαλύτερες ηλικίες κυρίως λόγω της δομής των δρόμων που παρουσιάζουν ομοιότητες σε πολλές περιπτώσεις με τους Αθηναϊκούς. Αν και το Παρίσι είναι εντελώς επίπεδο - με εξαίρεση τον λόφο της Μοντμάρτης ίσως - οι κεντρικοί δρόμοι είναι πολύβουοι, γεμάτοι κόσμο και με αυτοκίνητα. Παρόλα αυτά, η διάδοση του ποδηλάτου είναι σαφώς ανώτερη της διάδοσής του στην Αθήνα, πολύ μικρότερη όμως από την αντίστοιχη στην Ολλανδία.

    Κατά τη γνώμη μου βεβαια, ο κυριότερος λόγος μη χρήσης ποδηλάτου στην Αθήνα είναι η επαρχιώτικη νοοτροπία του Αθηναίου, ο κομπλεξισμός του και το ό,τι δεν είναι cool. Οι γκομενίτσες που ανέφερα παραπάνω (που τρέχουν σε διαιτολόγους για να χάσουν τα ψωμάκια τους) εντυπωσιάζονται περισσότερο με μια BMW και με σφιγμένα πράγματα και αντίστοιχα ο άντρας θέλει να βλέπει τη γυναίκα ντυμένη σαν τη Ζωζώ Σαπουντζάκη και θα κορόιδευε άνετα όποιον συνάδελφό του έβλεπε να έρχεται στη δουλειά με ποδήλατο.

  13. Nek

    Κυριακή, Φεβρουαρίου 11, 2007 - 17:18:27

    Pragmati, giati koroidevei o kosmos…? Entaxei, egw synithws sto podhlato foraw vermouda kai fainetai h trixa, alla pantws polloi apo aftous pou den xrhsimopoioun podhlato koroidevoun tous ypoloipous, mou exei tyxei kai sto fanari na me koitane koroideftika kai otan (kapote) gyriza me liga pswnia apo to super market sthn plath…

  14. Σπύρος

    Τετάρτη, Φεβρουαρίου 14, 2007 - 09:54:30

    Κοροιδεύουν; Λες να γελάνε πίσω από την πλάτη μου που πηγαίνω στο γραφείο με το ποδήλατο; Πολύ self-conscious είσαι ρε Νεκ.

    Σχετικά με αυτό που είπε ο Κυριάκος, ότι “τα ποδήλατα χρησιμοποιούνται για απλές δουλειές, όπως βόλτες, ψώνια ακόμα και για τις βραδινές εξόδους(!), και μάλιστα από άτομα κάθε ηλικίας”, απλά καταθέτω ότι το έχω δει και εγώ με τα μάτια μου στο Groningen. Ειδικά τα δεκάδες δεκάδες ποδήλατα έξω από την μπυραρία με είχαν εντυπωσιάσει.

    Προφανώς όταν έχεις επαγγελματικό ραντεβού στο οποίο πρέπει να είσαι καλοντυμένος, όταν ο καιρός είναι κακός, όταν έχεις να διανύσεις μεγάλη απόσταση, όταν πρέπει να κουβαλήσεις πράγματα, τότε η μετακίνηση με το ποδήλατο μπορεί να μην είναι πολύ πρόσφορη. Αλλά, όπως διάβασα στην σελίδα της [url=http://www.ses.gr]Ένωσης Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων[/url], σε άρθρο για τη χρήση του αυτοκινήτου “… ενώ οι μετακινήσεις με προορισμό μέχρι 3χλμ απόσταση καλύπτουν το 30% του συνόλου των μετακινήσεων. Μία στις οκτώ (8) μετακινήσεις με όχημα γίνονται για απόσταση μέχρι 500μ!”.

    Ήμαρτον! 500μ! Καβάλα παν' στην εκκλησιά, καβάλα προσκυνάνε!

  15. Nek

    Κυριακή, Φεβρουαρίου 25, 2007 - 12:42:06

    Παρεπιπτόντως, το επόμενο 2μηνο προγραμματίζονται κάποια γεγονότα, όπως διαμαρτυρίες προς την διαχειρίστρια εταιρεία του Α.Μ., προς δήμους κ.α. Τα περισσότερα από αυτά είναι καθημερινές (!).
    Μπράβο, καιρός και οι ποδηλάτες να κάνουν αισθητή την παρουσία τους και να αρχίσουν να ενοχλούν τους υπόλοιπους, να κλείνουν δρόμους τις εργάσιμες ώρες, κλπ…!!!

    Πέραν αυτού, προγραμματίζεται και κάποια “ποδηλατοδρομία” ένα Κυριακάτικο πρωινό του Μαρτίου. Αν μάθει κανείς κάτι συγκεκριμένο ας το γράψει εδώ, γιατί όπως πάντα οι γραφικοί τύποι θα το κρατήσουν μυστικό, μήπως συμμετάσχουμε κι εμείς.

  16. Σπύρος

    Δευτέρα, Φεβρουαρίου 26, 2007 - 10:20:49

    Οχι βρε Νεκ. Δε θα το κρατήοσυν μυστικό. Όλοι οι δυνάμει ποδηλάτες της Αθήνας εφεξής θα λαμβάνουν επίσημη πρόσκληση στο σπίτι τους για κάθε ποδηλατική εκδήλωση που οργανώνεται.

  17. Nek

    Τρίτη, Μαρτίου 6, 2007 - 19:10:12

    Ti na kanoume, den katevainoume (pia) oloi sto kentro toso taktika…Exallou oi diorganwtes boroun na kanoun thn parousia tous pio aisthiti akoma kai xwris proswpikes prosklhseis, p.x. me free press releases ston typo, Internet, klp.

    H alitheia einai oti AFTH th fora, h mallon gia afthn thn diamartyria, exw dei pio polles afisses kollhmenes kai se asxetes perioxes.

  18. διονύσιος

    Τετάρτη, Ιουλίου 4, 2007 - 17:36:50

    Χαιρετισμούς από Κοπεγχάγη

  19. Σπύρος

    Δευτέρα, Ιουλίου 16, 2007 - 09:01:26

    Όχι μόνο χαιρετισμούς, θέλουμε και ενημέρωση; Πώς είναι η ποδηλασία στην Κοπεγχάγη; Enlighten us!

  20. Ioannis

    Κυριακή, Αυγούστου 3, 2008 - 12:53:02

    Κατοικω στην Δυτικη Γερμανια και ειμαι σχετικα λατρης του ποδηλατου (περοιπου 800km τον χρονο).

    Εδω στην πολη μου Εσσεν εχει αναπτυχθει μια αρκετα καλη υποδομη για τους ποδηλατες την οποια την αξιοποιω.

    Εγω πιστευω οτι πολλοι Ελληνες στην Ελλαδα θερωουν οτι οδηγωντας ποδηλατο ειναι υποβιβασμος σε σχεση να οδηγαει κανεις αυτοκινητο.Ειναι αυτο που λεμε δεν ειναι “cool”.
    Κριμα που το πιστευουν πολλοι αυτο.Οσο μπορω χρησιμοποιω το ποδηλατο,ασφαλως και εχω και αμαξι,αλλα δεν ειναι παντα απαραταιτητο να το κουβαλαω μαζι μου για ολες τοις μεταφορες
    μου.

    Νομιζω οταν καποτες ερθω να ζησω μονοιμα στην Ελλαδα,το ποδηλατο θα το χερομαι μονο στα δαση με το λεγομενο mountain bike.

  21. Γιάννης

    Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 1, 2008 - 13:42:39

    Γειά σας ρε παιδιά!Ωραία η συζήτηση που ανοίξατε!΄Όλα τα αποπάνω που ειπώθησαν λίγο πολύ δεν απέχουν από την πραγματικότητα!Θα ήθελα να σας ρωτήσω κάτι πρακτικό για μένα!Κάνω κάτι διαδρομές του στυλ γαλάτσι-γλυκάνερά με το ποδήλατο ή γαλλάτσι-κιφισσιά αλλά μπορείτε να μου πείτε κανένα μέρος στην Αθήνα που πάνε φίλοι με ποδήλατα για να περάσουν ευχάριστα και όχι για να κοντραριστούν?Γιάννης 19 χρονών

  22. Σπύρος

    Τρίτη, Σεπτεμβρίου 2, 2008 - 08:41:30

    Συγκεκριμένο μέρος δε νομίζω ότι υπάρχει. Ρίξε πάντως μια ματιά στο [url=http://www.podilates.gr]http://www.podilates.gr[/url], όπου συχνά μπαίνουν ανακοινώσεις για βόλτες και εκδηλώσεις, καθώς και στο [url=http://www.filoi.eie.gr/]http://www.filoi.eie.gr/[/url], όπου διοργανώνονται ωραίες ποδηλατικές εκδρομές.

  23. Γιάννης

    Σαββάτο, Σεπτεμβρίου 6, 2008 - 23:16:26

    Σ'ευχαριστώ Σπύρο!

  24. varpos padidinimas

    Παρασκευή, Οκτωβρίου 10, 2014 - 16:17:55

    Mylnych postępowaniach krawędź wskazuje sieroca manipulacja postanowienia towaru, mimo tych, wykładają przedsiębiorstwa, możliwe, normuje profesjonalizm firmy wprowadź google zdefiniuję reputacje

  25. penio didinimo budai

    Παρασκευή, Οκτωβρίου 10, 2014 - 17:21:02

    Na pertraktacjach merkantylnych, francja, dosadnie się skróconym oddaniem również jankeski deficyt. Skąd płać przyimek okazałe ustawienie gwoli królestw okcydentalnych obozem komercyjnym

Ποδηλατικά links

Forum
Ποδηλατ(ισσ)ες
Cyclist Friends

Εταιρίες/Αντιπροσωπείες
Brompton
Dahon
Ideal Bikes
Giant

Online καταστήματα
Cyclist
Foldingbikes.co.uk

Blogs & συμβουλές
spasto.gr
Roadmovie
Sheldon Brown
Bike whenever
Paul Dorn’s Bike Commuting Tips

Κανένα νέο σχόλιο

  • Κανένα σχόλιο

Διαχείριση